Utvisning og ett poeng i serieåpningen!

10/04/2016

DSCN6941Det ble en spennende og dramatisk serieåpning i 3.divisjon når Orkla møtte Stjørdals-Blink2 på Orkdalsbanken Stadion i dag. Hjemmelaget tok ledelsen 1-0 på en frisparkperle av Knut Kåre Brøndbo (nr. 5 på bildet), men Blink2 kom tilbake og utlignet til 1-1 i en kamp der Orkla måtte spille i over 80 minutter med 10 spillere, etter et omdiskutert rødt kort på stopper Berdal i åpningsminuttene.

DSCN6703Orkla gikk rett i strupen på Blink2 fra første spark på ballen og tilrev seg et markant overtak i åpningsminuttene. Hjemmelaget kom til et par gode sjanser umiddelbart og etter 4 minutter av kampen er Sondre Sørløkk (bildet nedenfor) veldig nær scoring etter mye fram og tilbake i feltet.

DSCN6757Kampen var bare 8 minutter gammel når Orklas midtstopper Øystein Berdal ble vist ut av dommer Rikhard Haugen Lyng. Berdal taklet riktignok Blinks unggutt Robert Williams like utenfor 16-meteren, men dommeren valgte utvilsomt å tolke regelverket på absolutt strengeste måte ved å gi Berdal direkte rødt kort.

Resten av kampen bar naturlig nok preg av at Orkla måtte spille med 1 mann mindre og Blink2 kom godt inn i kampen etter utvisningen og satte Orkla under press ved flere anledninger de første 15-20 minuttene. Gjestene hadde også en ball i mål, men scoringen ble korrekt nok underkjent etter offside.

DSCN6999Orkla ble tydelig stresset av å miste en spiller så tidlig i kampen og klarte ikke å etablere noe særlig Orklaspill av kjent merke. Med Berdal ute, valgte hjemmelaget etter 34 minutter å bytte venstrekant Espen Grøset med stopper Sondre Mogset (bildet over), som dermed fikk sin debut i 3.divisjon for Orkla. Ingen av lagene skapte noe særlig med sjanser utover i omgangen og lagene gikk til pause på 0-0.

DSCN6950Andre omgang åpnet med et offensivt og tent hjemmelag, som også kom til et par brukbare sjanser de første minuttene av andre halvdel. Det skortet imidlertid litt i avslutningsfasen. Etter 55 minutter fikk Orkla et frispark i god posisjon like utenfor 16-meteren, til høyre på banen. Absolutt et godt hold for en god venstrefot. Og nettopp det har Orklas venstreback Knut Kåre Brøndbo, som på nydelig vis curlet ballen over muren og i vinkelen, utagbart for Blinks keeper. På bildet ovenfor ser vi Orklaguttene juble etter det som utvilsomt var en klassescoring!

DSCN6960Orkla opprettholdt etter dette et bra trykk i kampen, men slet med å skape de helt store sjansene. Begge lagene viste stor vilje og til tider var temperaturen relativt høy ute på banen, der Blink2 tydelig markerte at Orkla skulle få slite for poengene i dag. Når ganske nøyaktig et kvarter gjenstod, fikk Blink2 et frispark ut mot sidelinjen til høyre på banen. Frisparket ble slått inn i Orklas målfelt og der dukket Edvard Salberg opp og fikk stusset ballen i mål. Dermed var vi like langt.

DSCN7049Orkla kom også etter dette til noen gode muligheter og spesielt etter 83 minutter kunne det stått 2-1 til hjemmelaget. Et langt innkast havner i beina på kaptein Steinar Gjersvoll (bildet over) som fyrer løs, men keeper redder. Returen setter Knut Kåre Brøndbo til side for mål. En gedigen dobbelsjanse! Blink2 kom til en halvsjanse i sluttminuttene, men Orkla rydder opp og dermed ender det hele med 1-1 og poengdeling.

DSCN7070Orkla kan være fornøyd med ett poeng etter å ha spilt i over 80 minutter av kampen med en spiller mindre. Hjemmelaget leverte ingen spesielt god forestilling, men hadde samtidig et såpass godt grep om kampen i andre omgang at det ikke hadde vært noe å si på hvis alle tre poengene hadde blitt værende på Orkdalsbanken Stadion. Blink2 hadde imidlertid også sjanser nok til å score flere mål, så uavgjort var nok et greit resultat alt tatt i betraktning.

Neste utfordring for Orkla blir borte mot Steinkjer. Denne kampen spilles lørdag 16.april med avspark kl. 16.00 på Guldbergaunet Stadion.

PS! Sjekk Orklas facebooksider "Orkla FK" for et fotoalbum med masse bilder fra kampen! Albumet blir lagt ut i løpet av søndag kveld.

Orklas lag i dag: Håkon Lilleås Næss - Sindre Tørset Valø, Øystein Berdal, Daniel Westerhaug Selbæk, Knut Kåre Brøndbo - Sondre Sørløkk, Steinar Gjersvoll, Hassan Halane - Tor Egil Johansen (Håkon Sanden), Erik Bjørkli Helgetun, Espen Grøset (Sondre Mogset)