Overbevisende seier mot KIL/Hemne!

13/05/2016

DSCN0898Orkla tok hjem en overbevisende 4-0 seier borte mot KIL/Hemne fredag kveld. Etter å ha ledet 2-0 til pause, økte Orkla med to nye scoringer i andre omgang. Dermed endte en solid gjennomført kamp med årets første tre-poenger på bortebane for Orkla!

Før denne kampen lå KIL/Hemne likt poengmessig med Ranheim2 i toppen av 3.divisjon, der begge lagene sto med 12 poeng etter fem serierunder. Orkla på sin side har slitt med poengfangsten så langt og lå med sine beskjedne 5 poeng på fem kamper et stykke ned på tabellen.

DSCN0809Kampen på Hemne Sparebank Arena åpnet med to lag som kjente litt på hverandre. De første 20-25 minuttene av kampen var relativt jevnspilt, uten de helt store sjansene til noen av lagene. KIL/Hemne måtte gjøre to bytter tidlig i omgangen og etterhvert tok Orkla mer og mer styringen i det som foregikk ute på matta.

DSCN0965Orkla fikk da også belønning for strevet når Arnstein Buøy etter 40 spilte minutter elegant drar seg forbi sin back på venstresiden og slår et godt innlegg. I feltet står Erik Bjørkli Helgetun klar og header først ballen i tverrliggeren, før han selv tar hånd om returen og setter ballen i mål.

DSCN1031Bare minuttet senere kommer 2-0 til bortelaget. Denne gangen er det høyrekant Espen Grøset som smetter forbi sin oppasser og legger ballen 45 grader ut til Steinar Gjersvoll (bildet over) som hamrer ballen i mål bak KIL/Hemnes keeper. Orkla avslutter dermed første omgang på en effektiv måte og kan gå til pause med en fortjent 2-0 ledelse.

DSCN0924I andre omgang er det Orkla som styrer showet stort sett gjennom hele omgangen. Laget gjenskapte mye av det gode angrepsspillet som ble vist mot Verdal og kunne ved flere anledninger økt ledelsen. KIL/Hemne på sin side slet med å komme opp i hurtige og ballsikre Orklaspillere og virket etter hvert både slitne og oppgitte over å ikke få til spillet sitt.

DSCN11113-0 til Orkla kommer etter 66 minutter, når ballen går litt fram og tilbake i feltet før Erik Bjørkli Helgetun (bildet over) sikkert setter inn sin andre for dagen. Et ti-minutt senere noterer toppscoreren seg også for sin tredje scoring for dagen. Denne gangen er det Sondre Sørløkk som setter opp Helgetun, som på sin side ikke gjør noen feil og triller ballen inn i hjørnet utenfor keepers rekkevidde.

DSCN0911Med tre poeng og en veldig fortjent seier borte mot KIL/Hemne ser alt mye lysere ut for Orkla. Når det offensive fungerer, er det få lag som følger Orklaguttene i denne divisjonen. Dette viste Orklaguttene i en omgang mot Verdal og stort sett gjennom hele kampen mot KIL/Hemne. Når så det deffensive også sitter, er det absolutt lov å forvente at Orkla klatrer på tabellen i ukene framover.

PS! Sjekk Orklas facebooksider "Orkla FK" for et bildealbum fra kampen mot KIL/Hemne!

Kveldens Orklamannskap: Håkon Lilleås Næss - Håkon Sanden (Eirik Almli), Øystein Berdal, Sondre Mogset, Knut Kåre Brøndbo - Hassan Halane (Torodd Asphjell), Steinar Gjersvoll, Sondre Sørløkk - Espen Grøset (Tor Egil Johansen), Erik Bjørkli Helgetun, Arnstein Buøy

Neste kamp for Orkla spilles søndag 22.mai kl. 16.00, hjemme mot Buvik!