Kjørte over tabelltoer Steinkjer!

07/08/2016

DSCN6740Orkla åpnet høstsesongen på best mulig måte når tabelltoer Steinkjer ble slått hele 6-0 hjemme på Orkdalsbanken Stadion. Godt og vel 300 tilskuere fikk se Sondre Sørløkk (bildet) sette inn 1-0 etter 10 minutter. I tillegg fortsetter målkongen Erik Bjørkli Helgetun å bøtte inn mål. I dag noterte han seg for sitt 21. og 22. mål for sesongen!

Bortelaget Steinkjer hang sånn noenlunde med i åpningen av kampen, men etter at de første minuttene var unnagjort, tok Orkla grep om det meste som skjedde ute på banen. Erik Bjørkli Helgetun fikk den første store Orklasjansen etter at Hassan Halane rappet ballen fra en Steinkjerforsvarer og spilte Helgetun gjennom. Dommeren blåste imidlertid for et litt billig frispark mot Orkla i stedet for at Helgetun fikk avslutte alene med Steinkjers keeper.

DSCN6859Når ti minutter passeres kommer så den første Orklascoringen. Venstrekant Erlend Løkken (bildet nedenfor) sørger for forarbeidet når han tar med seg ballen innover på banen og serverer Sondre Sørløkk som setter kula sikkert i mål med venstrebeinet. Dermed var standarden satt og de over 300 fremmøtte øynet nok allerede nå muligheten for mye god underholdning av et tent og opplagt hjemmelag.

DSCN6738Like etter er Håkon Sanden nær scoring, men keeper gjør en god redning og returen settes over mål. Stopper Øystein Berdal får også en god mulighet i denne perioden, men skuddet går via keeper og over mål.

DSCN6832Håkon Sanden blir noen minutter senere likevel målscorer. 18 minutter er gått når Erlend Løkken nok en gang er arkitekten ute på venstrekanten. Løkken slår ballen inn i feltet, der Sondre Sørløkk elegant hopper over ballen og setter opp Håkon Sanden i god posisjon. Sanden gjør ingen feil og setter ballen sikkert bak Steinkjers keeper.

DSCN6785Orklas tredje scoring kommer et fem-minutt senere og nå er det 3.divisjons toppscorer Erik Bjørkli Helgetun som kommer i scoringsprotokollen. Sondre Sørløkk serverer Helgetun en utsøkt pasning bak Steinkjerforsvaret og målmaskinen Helgetun er sikker som banken når han lobber ballen over keeper og i mål til 3-0. Det fortjener en akrobatisk feiring!

DSCN6768Etter 38 minutter kommer også 4-0 når Håkon Sanden blir to-målsscorer. Sondre Sørløkk starter det hele med en ballerobring på midtbanen. Ballen spilles videre til Erik B. Helgetun som setter opp Sanden i nesten ferdigscoret posisjon foran mål. En flott kontring av et Orklalag som styrer det aller meste ute på gressmatta. Lagene går også til pause på 4-0 til hjemmelaget.

DSCN6755Steinkjer gjør et par bytter i pausen og åpner andre omgang med et lite overtak. Nordtrønderne klarte likevel ikke å skape all verdens med sjanser foran Orklakeeper Håkon Lilleås Næss. Orkla slakket nok litt av etter hvilen og selv om spillet ikke gled like godt som i første omgang, så hadde hjemmelaget og Sondre Sørløkk (bildet nedenfor) fremdeles bra kontroll.

DSCN6881 2Etter en times spill kommer Steinkjer til en god sjanse. Keeper Næss gir retur på skuddet fra rundt 16 meter, men redder også returen. For hjemmelaget får både Helgetun og Sanden muligheten til å øke Orklaledelsen, men ingen av angriperne klarer å sette ballen i mål. Orkla skulle muligens også hatt et straffespark i denne perioden, når Sanden blir lagt ned i feltet. Dommeren vinker imidlertid det hele videre.

DSCN6921Et kvarter står igjen av kampen når hjemmelagets femte scoring er en realitet. Erik B. Helgetun slår inn fra høyre og Hassan Halane får mer enn god nok tid til å kontrollere ballen, før han hamrer den inn til 5-0!

20160807 185422Orkla fyller på med flere gode muligheter mot slutten av kampen og får belønning når kampuret viser 90 minutter. Og selvfølgelig er det toppscorer Helgetun som avslutter en flott Orklamatch med å sette inn sitt andre for dagen og sesongens 22. seriemål på 15 kamper. Imponerende!

DSCN6762Første omgang i dag var muligens årsbeste av Orkla, mens andreomgangen ble litt mer variabel. Kanskje ikke så merkelig når guttene går til pause med 4-0 over tabelltoeren. Kampen viser at Orkla har beholdt den gode formen fra i vår og med spill som i førsteomgangen i dag, vil alle 3.divisjonslag ha store problemer med å følge Orklaguttene!

Orkla kuttet inn på avstanden opp til tabelltoer Steinkjer etter denne matchen. Etter en ny tre-poenger i dag, topper Kolstad tabellen med 37 poeng foran Steinkjer på 33 og Orkla på 32. Verdal følger på fjerdeplass med 27 poeng og Charlottenlund på femte med 25 poeng og 1 kamp mindre spilt. Neste Orklakamp spilles søndag 14.august kl. 16.00 borte mot Byåsen2.

DSCN6974

Dagens Orklamannskap: Håkon Lilleås Næss - Sindre Tørset Valø (Sondre Mogset), Øystein Berdal (Håvard Støen), Torodd Asphjell, Knut Kåre Brøndbo - Sondre Sørløkk (Abdikadi Mohammed), Steinar Gjersvoll, Hassan Halane - Håkon Sanden (Vebjørn Trønsdal Bævre), Erik Bjørkli Helgetun, Erlend Løkken (Tor Egil Johansen)

PS! Sjekk Orklas facebooksider "Orkla FK" for et bildealbum fra kampen!