OK førsteomgang holdt ikke borte mot RBK 2

08/06/2024

IMG 0178
Orkla har hatt en fin periode med seier borte i Mosjøen og 4-2 hjemme mot Lillestrøm 2 sist helg. Lørdag var det nye muligheter da Orkla møtte Rosenborg 2 på SalMar-banen ved Lerkendal. Med ferie i Eliteserien var med mest sannsynlig et ungt og talentfullt Rosenborglag som stilte i lørdagens kamp. Før kampen lå Orkla på 7. plass med 13 poeng, mens RBK 2 lå på 10. plass med 11 poeng. Årets sesong i Norsk Tipping-ligaen ser ut til å bli jevn og spennende. Før helgas kamper var det bare fire poeng fra Byåsen på 5. plass ned til LSK 2 på nedrykksplass(Bilder: Skjermdump Direktesport).

Kampfakta med lagoppstillinger og kamphendelser ser du på NFF sine sider

IMG 0177

Det ble en jevn førsteomgang på SalMar-banen. Rosenborg hadde en del ball, og hjemmelaget satte stor fart når de ballen i gunstige posisjoner. Orkla fikk en kjempemulighet etter knappe halvtimen. Ole Løkken spilte veggspill inne i feltet til RBK 2. Med venstrefoten skjøt Løkken ballen på innsiden av stolpen og ut. Like etter tok hjemmelaget ledelsen på en overgang. Magnus Holte fikk avsluttet alene med Erik Hansen Meidal. Meidal reddet, men på returen ble det scoring av Magnus Moen. I stedet for ledelse til Orkla var det hjemmelaget som kom ett mål foran. Stillingen holdt seg til pause på SalMar-banen. Dette var fortsatt en kamp som Orkla kunne få med seg noe fra. OFK ble for øvrig tvunget til et tidlig bytte da Storm Fagerthun ble skadet midt i den første omgangen. Victor Wisløff kom inn for Orkla.

IMG 0180
Orkla gikk rett i angrep i andre omgang, og bortelaget fikk en sjanse i innledningsminuttene. Deretter bølget spillet fram og tilbake uten at det skjedde så mye foran målene. Orkla satte innpå Emil Solemsløkk Lynum for å skape mer offensivt trykk. Allerede etter få minutter på banen kom Lynum til to brukbare skuddmuligheter. Orkla hadde et spillemessig trykk på Rosenborg 2.

IMG 0181
Fotball handler likevel om scoringer. Etter 70 minutter økte innbytter Vemund Gabrielsen til 2-0. Et ryggende Orkla-lag lot Gabrielsen føre ballen inn i 16-meteren. Med venstrefoten satte han ballen fint inn i hjørnet. Få minutter senere ble kampen avgjort. Sigurd Sæveraas scoret RBK 2 sitt tredje mål da han fikk stå helt alene bak i feltet etter et innlegg fra venstresiden.

Dette var et ungt Rosenborg 2-lag som Orkla burde ha prestert bedre mot. Samtidig ville det blitt en helt annen kamp dersom OFK hadde tatt ledelsen i første omgang. Rosenborg 2 tok til slutt en fortjent seier 3-0.

Surnadal tapte klart borte mot Verdal. Det betyr at Orkla fortsatt har en liten luke til lagene under streken i Norsk Tipping-ligaen. Samtidig meldte Verdal seg for alvor på igjen i divisjonen.

Søndag 16. juni klokka 15.30 spiller Orkla hjemme mot topplaget Rana. Bli med og full opp tribunen på Orkla Sparebank stadion!