Orkla holdt en time mot Utleira

10/10/2022

Orkla kvinner møtte Utleira til kamp i Adressa-ligaen 3 divisjon mandag kveld på Orkla Sparebank stadion. Før kampen lå Orkla på en 11. plass på tabellen, med fem poeng opp til NTNUI som har den siste sikre plassen i den trønderske 3. divisjonsavdelingen. Utleira er et av de beste lagene i divisjonen. Trondheimslaget kjemper med Malvik om tredjeplassen på tabellen, bak Steinkjer og Tiller 2. For å holde liv i håpet om ny kontrakt måtte Orkla vinne over Utleira på hjemmebane, samtidig som at NTNUI tapte sin kamp i Verdal. Mye skulle med andre ord trille Orkla sin vei denne mandagskvelden, dersom det skal være mulighet for 3. divisjonsfotball på kvinnesiden også i 2023. Utleira stilte som ganske klare favoritter, men vi husker fra vårkampen mellom lagene at den endte med en knapp seier 5-4 til de oransje fra Trondheim.

Kampfakta med lagoppstillinger og kamphendelser ser du på NFF sine sider.

6393A6B9 95B2 4D95 9AB1 FEBF2F52F249
Utleira er blant de lagene som scorer mest i divisjonen. Før det var gått fem minutter satt den første ballen i mål bak Orklas keeper Elise Aas. En corner ble headet i mål. Orkla slo tilbake like etter, også det på dødball. En lav corner endte hos Line Hoel Fossmo, som scoret med høyrefoten.

55169837 B9FD 4BA8 B67D 7BF4C1D33911
Utleira var farligst utover omgangen, men Orkla holdt stand defensivt en god stund. Etter knappe halvtimen glapp det i markeringene til Orkla-forsvaret. En Utleira-spiller fikk stå heit alene foran Orkla-målet, og Elise Aas var sjanseløs. 1-2 til de oransje fra Trondheim.
Orkla ga seg ikke, og etter 36 minutter kom en ny utligning. Line Hoel Fossmo satte inn sitt andre for dagen på et langskudd. Det så en stund ut som om lagene skulle gå til pause på stillingen 2-2, men på overtid scoret Utleira på nytt. Et innlegg fra høyre endte inn foran Orkla-målet, og ballen ble satt rolig i hjørnet. Bittert med baklengs for Orkla, men fortjent ledelse til Utleira.

72D74EEF 29F8 4CB8 987A 64F60C1507F4
Det ble en relativt jevn start på den andre omgangen, uten at lagene klarte å skape de store sjansene. Etter 59 minutter lyktes bortelaget, på et hardt skudd i nærmeste hjørne. Få minutter senere ble kampen avgjort, nok en gang etter manglende markering på dødball. 2-5 til Utleira.
Etter 72 minutter kom dagens prestasjon på Orkla Sparebank stadion. Synne Kristiansen Stokkaune dundret ballen i hjørnet fra 20 meter - en flott prestasjon av Utleiraspilleren. Derfra og ut handlet det meste om Utleira. Bortelaget vant til slutt 2-10.

Verdal vant 1-0 mot NTNUI. Likevel ser det ut til at Orkla spiller i 4. divisjon kommende sesong.

For oversikt over andre resultater og tabellen i Adressa-ligaen 3.divisjon - trykk deg inn på NFF sine nettsider.