Mange store sjanser da Orkla møtte serielederen

22/07/2024

IMG 9903

Vi er fortsatt i juli, men denne uka startet høstsesongen i Norsk Tipping-ligaen. Orkla tok i mot serieleder Trygg/Lade på Orkla Sparebank stadion onsdag kveld.

Serierunden startet allerede i helga. Tiller, Verdal og Lillestrøm 2 vant sine kamper. Det betyr at det tetter seg ytterligere til på nedre halvdel av tabellen.

For Orkla var Ole Løkken utilgjengelig etter flytting til Oslo. Gaute Mjønestrø har gått tilbake til Glimt. Kaptein Kristian Blåsmo Haugbjørg sliter med skade. Storm Fagerthun var også ute av kamptroppen. På den positive siden er Pål Fredrik Simonsen tilbake i Orkla etter en periode i KIL/Hemne. Tor Egil Johansen har gjort comeback i Orklatrøya. Sondre Fagerholt er tilgjengelig noen kamper når han er hjemme fra militæret. Tobias Forbord Bergsrønning er tilbake i Orkla etter førstegangstjeneste.

Kampfakta med lagoppstillinger og kamphendelser kommer på åNFF sine sider; https://www.fotball.no/fotballdata/kamp/?fiksId=8448567

IMG 9904

Det ble en innholdsrik førsteomgang i sola på Orkla Sparebank stadion. Allerede etter 12 minutter hadde gjestene fra Lade scoret to mål, og Orkla hadde fått midtstopper Matias Tørset Bjøtnbeth skadet. Det så stygt ut for Orkla, men hjemmelaget skapte også flere gode målsjanser.

IMG 9906

Etter 23 minutter reduserte hjemmelaget til 1-2 da Henning Føll Pedersen var framme på en retur. Samme mann fikk en enorm sjanse senere i omgangen, men Føll Pedersen lyktes ikke alene med keeper. Trygg/Lade hadde tre skudd i treverket, og var også nære ved flere anledninger. Det stod 1-2 til pause.

IMG 9905

Orkla gikk rett i angrep i andre omgang, og Sondre Fagerholt fikk en scoring annullert for offside i innledningsminuttene. Omgangen fortsatte med jevnt spill og færre sjanser enn i den første omgangen. Med bare ett mål forskjell var det fortsatt håp om poeng for Orkla mot serielederen.

IMG 9907

Orkla klarte ikke å skape stort nok trykk utover omgangen. Hjemmelaget fikk likevel en stor mulighet til å utligne på overtid.  Trygg/Lade vant 1-2, og det var totalt sett en fortjent seier til serielederen, som tok sin 11. seier for sesongen.

Dette var en spillemessig bra start på høsten for Orkla. Mange spillere i laget har begrenset med spilletid i Norsk Tipping-ligaen denne sesongen. Forhåpentligvis vil framgangen komme utover høsten. Allerede lørdag venter Tiller på bortebane.